Prijon delirious и други опити за ремонт

Moderator: vandobrev

bojinzaikov
Posts: 19
Joined: 21 Jul 2011, 23:35
Location: България София

Re: Prijon delirious

Post by bojinzaikov »

:) А лодката е супер. Не съм писал, защото имах много работа и не съм я пробвал на още :) Ама вчера надвечер седнах в нея да видя дали ще ми е удобна и съм гледал телевизия така два часа :) и не ми се схванаха краката
Ама аз я модифицирах малко :) - сложих и пробка за източване на водата; измих я, почистих дъното и го усилих с епоксидна смола, за да попълни драскотините и най-интересното е че се получи супер
Та май тая лодка си ме е чакала и си е за мен
Хиляди благодарности
User avatar
Pecata
Posts: 412
Joined: 02 Nov 2008, 19:16
Location: Varna, E-mail: pecata70@gmail.com, Skype: petar__popov
Contact:

Re: Prijon delirious

Post by Pecata »

В работата си ползвам едни полиетиленови кофи, които ги хвърлям от 8-ия етаж и им няма нищо, НО само когато са поддържани чисти. Ако същите кофи не се измиват след работа и по тях засъхне шпакловка при такова хвърляне се цепят. Това става защото вече не са еластични. Та любопитно ми е след като си вдървил дъното на лодката какво ще стане при удър в камък. Също така ми е интересно, как са се залепили полиетилен (и то Прионски) с епоксидна смола. Сподели как се държи след като я покараш малко и я поогънеш и удариш тук там.
User avatar
greenhorn
Posts: 442
Joined: 11 Apr 2010, 10:54
Location: Троянско

Re: Prijon delirious

Post by greenhorn »

И аз се зачудих за еластичността - Миро доколкото знам си закърпи пиранята пак със смола, но я отля отделно, и между лодката и смолата сложи PU, което дава еластичността.
bojinzaikov
Posts: 19
Joined: 21 Jul 2011, 23:35
Location: България София

Re: Prijon delirious

Post by bojinzaikov »

Здравейте,
Вчера карах каяка в едно язовирче и ми е много удобно нямам проблеми с влизането, излизането и дългото стоене в него.
За щуротията епоксидната смола която направих имам следните впечатления :)
Спойката между полиетилена на лодката и епоксидната смола се получи със задоволителна здравина, заради грапавината която имаше дъното, получена от драскотинките, внимателното почисване със коресилин, и полагането на епоксидната смола в тънки пластове ( два броя ). След първото намазване съм изчакал 24 часа, нааграпавил съм изсъхналата и втвърдена смола и пак почистена с кореселин и нанесох втория слой.
За втвърдяването на дъното си мислех следното - епоксидната смола ако е нанесена в тънък слой няма да промени съществено коравината на каяка, особено ако се сложи и стъклопластова мрежа (видях че продават със различни отвори). Мислел съм и за ударите при каране в бързи води и като гледам как се държи епоксидната смола си мисля, че спойката между нея и полиетилена е местото което ще се компрометира преди да се случи крехко разрушаване на комплекса от два материала - както е станало със кофите.
Искам само да уточня, че като цяло гледам на намазването на дъното с епоксидна смола като беладжийска работа :) и е напълно възможно комплекса от двата материала да се държи крехък. За съжаление преди да я тествам в бързи води трябва да мина курс, че съм супер начинаещ :). Ама ако искате може да донеса каяка и някой да го покара
Дано да съм бил полезен
User avatar
POLINA
Posts: 154
Joined: 06 Dec 2007, 14:48
Location: София,Козлодуй, Стара Загора
Contact:

Re: Prijon delirious

Post by POLINA »

:shock: :shock: :shock:
Когато нищо не е сигурно, всичко е възможно!
User avatar
minimiro
Posts: 798
Joined: 30 Jan 2009, 01:10
Location: Варна
Contact:

Re: Prijon delirious

Post by minimiro »

моля моля
при мене сцепване наложи тез сичките галимации
и основното е че сцепването (~40см) беше по ръба както е видно на клипа от старо-реченския поход....

Мога да споделя ноу-хау може пък на някой да му е полезно...
това е по една стара инуйтска рецепта, останала от пра-пра-пра-пра-дядо ми....

За целта ви трябва кожа, мас и тънко черво от тюлен, става и тюлен монах.... :rolling:
ма поради факта че отдавна ги няма по на'ще земи, аз лично използвах съвременни алтернативи... като PU лепило с твърдост 50, композит - вакуумно отлят, както и основния носещ и придържащ елемент - рибарска корда с дебелина 2mm

по борда и дъното по ръба на сцепването успоредно през 7-8мм се правят дупчици със свредло 2мм

след което с бод зад игла с рибарската корда чрез опъване и пристягане с клещи се пришива сцепения участък, като се отпуска аванс напред и назад по ръба...
поради естеството на моя ръб, а именно че има вътрешен ръб в ръба на лодката, след пришиване, кордата остава в защитения участък а именно вътрешния ръб.
Кратка справка в рибарския магазин показа че въпросната корда ака черво от тюлен издържа на вис около 180 кг, и около 250-300 на единично влакно на удар/опън. т.е. сама по себе си е напълно достатъчна да удържа сцепения участък затворен и да предотвратява ново сцепване от там нататък.
Но понеже съм известен като умен по цялата глава :rolling: , реших да подсигуря двойно старата щайга...
За целта ми беше нужно, да имам някаква плоскост, по профила на лодката отвътре с достатъчен допуск по борда и по дъното.
Въпросната плоскост бързо стана ясно че не може да бъде направена (окривена, огъната, формована) достатъчно точно от нищо друго освен от смола със съответния пълнеж за якост (стъкломат, кевлар, арамид).... (последните две са мноу яки ма майката си тракат откъм цена ;) )
За да се избегне грубия вид, и ниското съдържание на влакна в съответния детайл при използването на ръчна технология - пласт смола, пласт стъкломат и отново и отново и отново.... , което води до увеличено тегло, но пък намалена якост, с помощта на опитен човек в сферата (бачо Стоенчо) прибегнахме до технологията вакумно отливане. В общи линии това позволява да сложите 7-8-9 слоя стъкломат, и с помощта на вакум да ги смачкате до дебелина около 2мм. След постигането на заветната стойност от -0.95 атм. вакум подавате смолата и втвърдителя и те изпълват вакуумирания участък. След втвърдяване, детайла е с дебелина около 2мм, тегло около 600 грама при размер около 1 метър на 20 сантиметра, и представлява съвършено копие на вътрешния профил на лодката. Въпросния детайл без особени усилия издържа 100 кг подскачащи върху него сложен на бордюр....
Сама по себе си, смолата не захваща здраво за ПВЦ-то на лодката, за целта се използва PU-лепилото, също вакумно залепено с композитния детайл към лодката.
Крайния резултат, имате около килограм в + на лодката, тъй като въпросната галимация освен на сцепения участък се прилага и на срещуположния, едно за изравняване на баланса, и второ щото първия удар разцепвайки едната страна е нанесъл щети и по другата и рано или късно ще се сцепи и от там. Получавате изключително усилване на двата ръба, дори и да успеете да нацепите цялата корда открай докрай, втората линия на защита - композита ще продължава да държи борда и дъното здраво събрани.....
и те така....

са остава да я отъркалям едно здраво тестово на една горна Росица и ще мога да ви кажа теорията и практиката доближават ли се или напротив :rolling:
User avatar
graf_bezuhoff
Posts: 1091
Joined: 22 Apr 2008, 13:40
Location: София

Re: Prijon delirious

Post by graf_bezuhoff »

bojinzaikov wrote::)
Ама аз я модифицирах малко :) - сложих и пробка за източване на водата; измих я, почистих дъното и го усилих с епоксидна смола, за да попълни драскотините и най-интересното е че се получи супер
Аз малко не разбрах какво е наложило усилването на дъното, бях останал с впечатление, че лодката е ОК за употреба.
bojinzaikov
Posts: 19
Joined: 21 Jul 2011, 23:35
Location: България София

Re: Prijon delirious и други опити за ремонт

Post by bojinzaikov »

Дъното си беше издрано и имаше дълбоки драскотини, които според мен отслабват конструкцията на лодката и при бъдещ удар около тия драскотини ще има концентрация на напреженията ( аз съм конструктор и съм малко обременен в мисленето си ). Второто е, че при директен удър от долната страна на лодката от камък се получава опън в нишките по вътрешната повърхност на каяка и натиск във външните нишки. Ако вътрешните са със завишена коравина и ниска якост на опън то ще се получи пукнатина, но външните нишки са натоварени с натиск и епоксидната смола ще го понесе понеже тя би трябвало да има доста по-голяма якост на натиск отколкото на опън и срязване. В сечение съм получил опънна зона от оригиналния си материал и натискова зона от епоксидна смола, нулевата линия би трабвало да минава през контакта между двата материала. В тия разсъждения не е взето под внимание срязването при удъра и евентуална умора на материалите от цикличните удари (макар че си мисля че умората не е характерна за разглежданите два материала) Ако хората, във форума преценят, че разсъжденията са ми супер зле дори неадекватни :) моля мнението ми да бъде изтрито.
Следващите мотиви за мазаницата, която направих е че цената на лодката беше добра и можех да си позволя тотална грешка и компрометиране на цялостта на лодката. Този каяк го купих, за да мога да повикам приятел с мен на курсовете, че не ми се ходи сам. Аз съм си купил за мен нов каяк за бързи води и на него не съм правил усилване :)
Аз немога да имам мнение дали съм окепазил поверения ми каяк или не, понеже не съм карал нито веднъж в бързи води.
За себе си взех решение, че по скоро ще удължа живота на каяка, а и доста често нормите за проектиране и тн се получават от принципа опит грешка
Ако има каяк, който е компрометиран и е за боклука можем да вземем парчета проби и да пробваме на тах различни усилвания и да се разгледа дали дадената интервенция подобрява или не носимоспособността на пробните тела.... иначе другото са само размисли и страсти.
Last edited by bojinzaikov on 28 May 2012, 14:30, edited 1 time in total.
User avatar
genius
Posts: 698
Joined: 09 Feb 2008, 13:07
Location: София
Contact:

Re: Prijon delirious и други опити за ремонт

Post by genius »

Ако хората, във форума преценят, че разсъжденията са ми супер зле дори неадекватни :) моля мнението ми да бъде изтрито.
Пука му на некой за твойта лодка... Проблем би било ако някой си причини същото на неговата лодка, четейки форумни раздувки... Но пък всеки си има глава на раменете
Поради граматически неуредици, мнението на потребителя не може да бъде показано.
User avatar
minimiro
Posts: 798
Joined: 30 Jan 2009, 01:10
Location: Варна
Contact:

Re: Prijon delirious и други опити за ремонт

Post by minimiro »

ами без да съм конструктор, нищо че учих съпромат и материалознание, мисла че просто нищо не си направил :)
освен че си я пооклепал лодката
смолата е всичко друго но не и еластична, известна устойчивост на деформации и дават вложените в нея евентуално стъклени, полиамидни или въглеродни влакна... останалото си е бошлаф :)
още при първата деформация в смисъл удар в камък осуркване или квото и дае, смолата просто ще се оттроши от пластмасата, сякаш никога не е била там.
Колкото до пластмасата, тия лодки са разни скрити рецепти па ниско па високо налягане.... бая натоварвания и деформации носят, дрането е последното което им пречи....
:)
Post Reply